Karolina Olga Smolińska – Fundacja Natural Sound

Standardy Ochrony Małoletnich

Preambuła

Zważywszy na prawny obowiązek wynikający z ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, wprowadzony nowelizacją z dnia 28 lipca 2023 r. oraz wytyczne ONZ w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając za priorytet poszanowanie praw małoletnich wprowadzamy Standardy Ochrony Małoletnich,. Naszym celem jest stworzenie dla wszystkich dzieci i młodzieży korzystających z oferty Studia Piosenki „Metro” bezpiecznego, przyjaznego i zorganizowanego z poszanowaniem ich praw i godności środowiska do rozwijania uzdolnień i zainteresowań. Standardy Ochrony Małoletnich mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony dzieci przed wszelkimi formami nadużyć, zaniedbań oraz niewłaściwego zachowania, w szczególności
jakichkolwiek form przemocy i dyskryminacji. W Fundacji Natural Sound przestrzegamy najwyższych standardów etycznych i prawnych, dążąc do stworzenia środowiska wolnego od jakichkolwiek form nadużyć czy niebezpieczeństw dla uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci niepełnosprawnych lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Rozdział I Postanowienia ogólne

§ 1.Definicje

1. Placówka – rozumie się przez to podmiot działający w ramach Fundacji Natural Sound

2. Uczeń – każdy uczestnik Fundacji Natural Sound

3. Koordynator – osoba fizyczna lub prawna mająca podpisaną umowę z Fundacją Natural Sound
lub osoba wyznaczona do pełnienia funkcji koordynatora do spraw ochrony dzieci, odpowiedzialna za stosowanie i monitorowanie stosowania Standardów Ochrony Małoletnich, a także za realizację innych obowiązków określonych w Standardach.

4. Krzywdzenie dziecka/Nadużycie – rozumiane jako każde zamierzone lub niezamierzone działanie lub zaniechanie, włączając w to zaniedbanie, na szkodę lub przeciwko dziecku, przez jakąkolwiek osobę, w tym Nauczyciela/Pracownika Fundacji lub zagrożenie jego dobra, które naruszają prawa, wolności i dobra osobiste dzieci lub zakłócają jego optymalny rozwój, prowadzące do fizycznej, emocjonalnej, seksualnej lub psychicznej krzywdy małoletniego.

5. Małoletni/dziecko – każda osoba fizyczna, która nie ukończyła 18 roku życia

6. Standardy Ochrona Małoletnich – działania mające na celu zabezpieczenie dzieci przed wszelkimi formami nadużyć i zaniedbań z uwzględnieniem szczególnych potrzeb dzieci z niepełnosprawnością lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

7. Opiekun dziecka – to osoba, która zgodnie z prawem ma obowiązek sprawować pieczę nad dzieckiem (przedstawiciel prawny), tj. rodzic, opiekun prawny, rodzic zastępczy lub tymczasowy opiekun.

8. Nauczyciel/Personel/Pracownik – każda pełnoletnia osoba prowadząca zajęcia w Fundacji Natural Sound niezależnie od formy wykonywania działalności – umowa o pracę lub cywilnoprawna, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, w tym personel stały, tymczasowy oraz wolontariusze, stażyści, praktykanci.

§ 2.Przepisy prawa

1. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 1 dnia 20 listopada 1989 r.

2. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

3. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny.

4. Ustawa z dnia 10 maja 2018 o ochronie danych osobowych.

5. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

6. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, z dnia 27.04.2016 r. (RODO).

Rozdział II. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników dopuszczonych do
działalności związanej z edukacją artystyczną i rozwijaniem zainteresowań
przez małoletnich

§ 1.Sprawdzenie kwalifikacji i doświadczenia

1) Weryfikacja wykształcenia: Kandydaci powinni posiadać odpowiednie wykształcenie i kwalifikacje w dziedzinie, w której będą pracować z dziećmi. Należy dokładnie sprawdzić dyplomy, certyfikaty oraz inne dokumenty potwierdzające ich kompetencje.

2) Ocena doświadczenia zawodowego: Ważne jest, aby kandydaci mieli doświadczenie w prowadzeniu zajęć artystycznych z dziećmi. Referencje od poprzednich pracodawców mogą być sprawdzone w celu potwierdzenia ich rzetelności i odpowiednich umiejętności.

§ 2.Weryfikacja przeszłości kandydata

1. Sprawdzenie niekaralności: Przed dopuszczeniem Pracownika do wykonywania jakichkolwiek zajęć z małoletnimi związanych z działalnością artystyczną i rozwijaniem zainteresowań przez małoletnich Placówka weryfikuje kandydatów poprzez sprawdzenie w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym oraz innych rejestrach wynikających z ustawy z ustawy dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

Rozdział III Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem

§ 1.Zasady ogólne

Zapewnienie bezpiecznych relacji między małoletnimi a personelem Fundacji jest kluczowe dla ochrony dzieci przed wszelkimi formami nadużyć, w tym przemocy i wykorzystywania. Obejmuje ustanowienie jasnych zasad i standardów dotyczących zachowań, interakcji i kontaktów z małoletnimi. Kluczowe jest przestrzeganie zasad etyki i profesjonalizmu, kontrola kontaktów fizycznych, transparentność i nadzór, edukacja oraz skuteczne procedury zgłaszania i reagowania na nadużycia.
Wszystkie te zasady są regularnie przeglądane i aktualizowane, aby zapewnić najwyższy poziom ochrony dzieci w Placówce. Zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich nauczycieli, stażystów, wolontariuszy i partnerów współpracujących z Fundacją Natural Sound

§ 2.Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem

I. Przestrzeganie zasad etyki i profesjonalizmu

1) Profesjonalizm: Personel Fundacji powinien zawsze zachowywać się w sposób
profesjonalny, zarówno w kontaktach bezpośrednich z dziećmi, jak i podczas
komunikacji z rodzicami i innymi Nauczycielami. Powinien stosować się do zasad
szacunku, sprawiedliwości i równości oraz działać dla dobra dziecka i w jego interesie.Zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec ucznia są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów.

2) Etyka: Należy przestrzegać wysokich standardów etycznych, które wykluczają
wszelkie formy wykorzystywania, manipulacji i przemocy. Interakcje z dziećmi powinny być zgodne z zasadami dobrego wychowania, zrozumienia i wsparcia.

II. Ograniczenie i zasady kontaktu fizycznego

1) Ograniczenie kontaktu fizycznego: Kontakt fizyczny z dziećmi powinien być
ograniczony do minimum i tylko w sytuacjach, które są niezbędne dla celów
edukacyjnych, takich jak poprawa techniki, korygowanie właściwego ustawienia linii
ciała, odpowiadające zasadom tańca oraz sztuki aktorskiej i wokalnej.
Powinien być wykonywany z pełnym szacunkiem dla granic dziecka i zawsze
odpowiednio uzasadniony, tj. być odpowiedzią na potrzeby małoletniego w danym
momencie i uwzględniać jego wiek, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i
sytuacyjny.

2) Zgoda: Nauczyciel dokonując oceny stosowności kontaktu fizycznego z małoletnim kieruje się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i
odnotowując reakcję małoletniego, w miarę możliwości pytając go o zgodę na kontakt fizyczny.

III. Transparentność i Nadzór

1) Widoczność: Zajęcia i interakcje z dziećmi powinny odbywać się w miejscach dobrze widocznych i monitorowanych przez inne osoby dorosłe. Należy unikać sytuacji, w których Nauczyciele, jeśli nie jest to wymagane sytuacją, mogliby pozostawać sam na sam z dzieckiem w zamkniętej przestrzeni.

IV. Zasady kontaktu

1) Kontakt Nauczyciela z małoletnimi powinien odbywać się wyłącznie w kwestiach
związanych z działalnością Fundacji i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie
obowiązków Nauczyciela Fundacji, wolontariusza.

2) Zabronione jest zapraszanie małoletnich do miejsca zamieszkania Nauczyciela,
spotykanie się z nimi poza godzinami pracy, utrzymywanie kontaktów z małoletnimi
poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).

3) Nauczyciel jest zobowiązany do utrzymywania kontaktów z małoletnimi za
pośrednictwem opiekuna dziecka i kanałami służbowymi.

4) Kontakt poza godzinami pracy z uczniami jest co do zasady niewskazany, chyba że
uzasadnione jest to potrzebami związanymi z funkcjonowaniem działań w Fundacji
lub zajęciami odbywającymi się w jej ramach.

5) Jeśli zachodzi konieczność kontaktu z małoletnim poza godzinami pracy Fundacji
Natural Sound dozwolone są środki:

1) służbowy telefon;
2) służbowy e-mail;
3) służbowy komunikator;
4) dziennik elektroniczny
6) Jeśli Nauczyciel musi spotkać się z uczniem poza godzinami pracy Fundacji
wymagana jest na to zgoda opiekuna.

§ 3.Zachowania niedozwolone wobec małoletnich

I. Wszelkie formy nadużyć fizycznych

1) Przemoc fizyczna: Zabronione są jakiekolwiek działania, które mogą prowadzić do
fizycznego bólu lub urazu dziecka. Zakazuje się stosowania jakichkolwiek form kar
cielesnych i agresywnych zachowań.

2) Niewłaściwy kontakt fizyczny: Jakiekolwiek formy dotykania, które nie są związane z celami edukacyjnymi i bez zgody dziecka są niedozwolone. Kontakt fizyczny z
dzieckiem nigdy nie może być niejawny, ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek
gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

II. Nadużycia emocjonalne i psychiczne

1) Obelgi, krytyka, niestosowne zachowanie: Wyrażanie pogardy, upokarzanie,
krzywdzące krytykowanie lub poniżanie dziecka są niedopuszczalne. Należy unikać
działań, które mogą prowadzić do obniżenia poczucia własnej wartości dziecka.
Nauczycielowi nie wolno w obecności małoletniego niestosownie żartować, używać
wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu
seksualnym. Nauczycielowi nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować
gróźb.

2) Manipulacja: Próby manipulowania emocjami dziecka, wykorzystywanie jego słabości są niedozwolone.

3) Równe traktowanie: Nauczyciel zobowiązany jest do równego traktowania
małoletnich, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia
etnicznego czy też niepełnosprawności. Nie należy faworyzować żadnych z uczniów
bez względu na przyczynę.

III. Nadużycia Seksualne

Kontakty seksualne i manipulacja: Jakiekolwiek formy kontaktów seksualnych,
sugestii lub działań o charakterze seksualnym, jak również manipulowanie dziećmi w
tym zakresie są zabronione i stanowią przestępstwo.

IV. Prawo do prywatności i poszanowania dóbr osobistych

1) Poszanowanie prywatności: Małoletni ma prawo do poszanowania prywatności i
jego dóbr osobistych. Nauczyciel nie może ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych. Informacje wrażliwe obejmują informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.

2) Zgoda na utrwalanie wizerunku: Fotografowanie, filmowanie lub nagrywanie dziecka bez zgody opiekunów prawnych dziecka jest zabronione. Zgoda jest udzielana w formie pisemnej. Materiały utrwalające wizerunek powinny być używane zgodnie z polityką Fundacji i tylko w celach edukacyjnych oraz promocyjnych. Nauczyciel jest zobowiązany do poinformowania opiekuna prawnego oraz małoletniego o celu utrwalenia wizerunku. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

3) Zakaz utrwalania wizerunku dla celów prywatnych: Nauczyciel nie może utrwalać wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom/podmiotom trzecim utrwalenia wizerunku małoletniego.

Rozdział IV. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi

I. Monitorowanie relacji między małoletnimi

Monitorowanie interakcji: Nauczyciele powinni aktywnie monitorować interakcje
między dziećmi, aby zapobiegać wszelkim formom przemocy, nękania lub
zastraszania.

II. Promowanie odpowiednich zachowań:

1) Nauka szacunku i akceptacji: Zajęcia powinny promować atmosferę wzajemnego
szacunku, aby każde dziecko czuło się akceptowane. Powinno się eliminować
wszelkie przejawy dyskryminacji, wykluczenia czy nieodpowiednich zachowań.

2) Rozwijanie empatii: Poprzez odpowiednie ćwiczenia i zajęcia integracyjne, dzieci
mogą nauczyć się lepszego rozumienia emocji innych, co pomaga w budowaniu
silniejszych i bardziej pozytywnych relacji w grupie.

III. Zapobieganie konfliktom i mediacja

1) Rozwiązywanie konfliktów: Nauczyciele reagują na konflikty szybko i sprawiedliwie, zachęcając dzieci do wyrażania swoich zachowań i uczuć oraz do szukania wspólnych rozwiązań.

2) Ustalanie jasnych zasad grupowych: Na początku zajęć wspólnie z dziećmi ustalane są zasady dotyczące zachowań i zasad, które będą obowiązywały całą grupę. Te zasady dotyczą tego jak komunikować się z innymi, jak radzić sobie z
frustracją oraz jakie są konsekwencje łamania zasad.

IV. Wzmacnianie pozytywnych zachowań

1) System nagród i pochwał: Nauczyciele wzmacniają pozytywne zachowania poprzez system nagród, pochwały czy inne formy uznania. Taka praktyka motywuje dzieci do kontynuowania dobrych praktyk i kształtuje pozytywne postawy w grupie.

2) Promowanie współpracy: Organizowanie zadań grupowych, gdzie sukces zależy od współpracy wszystkich uczestników pomaga dzieciom zrozumieć wartość pracy
zespołowej i wzajemnej pomocy.

V. Zapobieganie dyskryminacji i wykluczeniu

1) Akceptacja i integracja: Nauczyciele muszą czuwać nad tym, aby żadne dziecko nie było wykluczane z grupy z powodu swojego wyglądu, pochodzenia, poziomu
umiejętności czy jakiejkolwiek innej cechy. Dzieci powinny być zachęcane do
akceptowania i wspierania swoich rówieśników.

2) Interwencja w przypadku nękania: W sytuacji, gdy dochodzi do nękania,
Nauczyciele powinni natychmiast podjąć działania mające na celu zatrzymanie tego
zachowania oraz zapewnienie wsparcia dla ofiary. Ważne jest, aby sprawcy zrozumieli
konsekwencje swojego postępowania i otrzymali odpowiednie wsparcie, aby zmienić
swoje zachowanie.

VI. Budowanie pozytywnej atmosfery grupowej

1) Tworzenie wspólnoty: Zajęcia powinny stanowić okazję do budowania poczucia
wspólnoty i przynależności. Wspólne cele takie jak np. przygotowanie do występu
mogą pomóc dzieciom zintegrować się i wspierać wzajemnie.

2) Zajęcia integracyjne: Regularne wprowadzanie zajęć integracyjnych, które promują współpracę i zabawę w grupie, sprzyja tworzeniu pozytywnych relacji i atmosfery wzajemnego wsparcia.

VII. Uświadamianie dzieci na temat granic osobistych

Nauka o granicach: Dzieci powinny być uczone o znaczeniu granic osobistych –
zarówno własnych, jak i innych. Ważne jest aby rozumiały, że mają prawo do swojej
przestrzeni i że muszą szanować przestrzeń innych.

VIII. Postępowanie w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego

1) W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego, który jest uczniem zajęć w Fundacji Natural Sound, należy przeprowadzić rozmowę z
małoletnim poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami małoletniego krzywdzonego oraz oddzielnie z małoletnim podejrzanym o krzywdzenie oraz jego opiekunami prawnymi. W trakcie rozmów należy ustalić przebieg zdarzenia, a także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego krzywdzonego.

2) Wspólnie z opiekunami małoletniego krzywdzącego należy omówić działania mające na celu zmianę niepożądanych zachowań.

3) Z opiekunami małoletniego poddawanego krzywdzeniu należy ustalić działania służące zapewnieniu mu bezpieczeństwa, włączając w to odizolowanie go od źródeł
zagrożenia.

4) W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego, który nie jest uczniem Fundacji, należy przeprowadzić rozmowę z małoletnim poddawanym krzywdzeniu, innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami małoletniego krzywdzonego. W trakcie rozmów należy ustalić przebieg zdarzenia, a także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego krzywdzonego, poinformować o możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego, szkoły, rodziców/ opiekunów prawnych małoletniego krzywdzącego).

5) Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni w wieku od 13 do 17 lat, a
jego zachowanie może stanowić czyn karalny, należy ponadto zawiadomić właściwy
miejscowo sąd rodzinny lub jednostkę policji poprzez pisemne zawiadomienie.

6) Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest małoletni powyżej 17 lat, a jego
zachowanie może stanowić przestępstwo, wówczas należy zawiadomić właściwą
miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.

7) Wszelkie ustalenia są spisywane na karcie incydentu.

Rozdział V. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów
elektronicznych oraz procedury ochrony uczniów przed treściami szkodliwymi
i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

§ 1.Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu w Placówce

1. Infrastruktura sieciowa w Fundacji umożliwia dostęp do Internetu wyłącznie Nauczycielom.

2. Fundacja nie zapewnia małoletnim dostępu do Internetu.

3. Fundacja nie udostępnia osobom innym niż Nauczyciele, w tym małoletnim komputerów lub innych urządzeń przenośnych ze swobodnym dostępem do Internetu.

4. Sieć jest monitorowana tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.

5. Rozwiązania organizacyjne w Fundacji bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.

§ 2.Procedury ochrony uczniów przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet

W przypadku zgłoszenia/ujawnienia treści nielegalnych, szkodliwych lub nieodpowiednich do wieku lub w przypadku zdarzeń godzących w bezpieczeństwo dzieci związanych z korzystaniem z Internetu należy:

a) powiadomić opiekunów dziecka poszkodowanego i dziecka udostępniającego treści;

b) zdarzenie należy zarejestrować, przeanalizować oraz odpowiednio udokumentować;

c) powiadomić policję/sąd rodzinny w przypadku podejrzenia popełnienia czynu zabronionego;

d) zapewnić bezpieczeństwo i wsparcie dziecku poszkodowanemu.

Rozdział VI. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji
podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu
małoletniego oraz procedury składania zawiadomień o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu
opiekuńczego

§ 1.Rozpoznanie sygnałów krzywdzenia

1. Nauczyciele w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na symptomy
krzywdzenia małoletnich.

2. Nauczyciele monitorują sytuację i dobrostan małoletnich.

3. Celem rozpoznawania sygnałów krzywdzenia i interwencji jest zatrzymanie krzywdzenia dziecka i zapewnienie mu bezpieczeństwa,

4. Wszelkie niepokojące sygnały powinny być natychmiast dokumentowane, z zachowaniem szczegółowości opisów dotyczących zachowania dziecka, jego stanu emocjonalnego oraz wszelkich zauważonych obrażeń.

§ 2.Zgłaszanie podejrzeń

1) Obowiązek zgłoszenia: Nauczyciele mają obowiązek zgłaszania wszelkich podejrzeń dotyczących krzywdzenia dziecka Koordynatorowi, który podejmuje decyzję, jakie podjąć działania, w tym czy dokonać zgłoszenia odpowiednim organom, takim jak policja, sąd rodzinny, czy ośrodek pomocy społecznej. Zgłoszenia dokonuje Koordynator.

2) Zachowanie dyskrecji:
● Zgłoszenie powinno być wykonane w sposób dyskretny, z zachowaniem poufności
informacji, aby nie narażać dziecka na dodatkowy stres lub niebezpieczeństwo.
● Wszystkie osoby, które powzięły informacje o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania ich w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań
interwencyjnych.

§ 3.Podjęcie natychmiastowej interwencji

1) Natychmiastowa reakcja: W przypadku, gdy istnieje bezpośrednie zagrożenie dla
zdrowia lub życia dziecka należy niezwłocznie powiadomić odpowiednie służby – policję czy pogotowie ratunkowe. W sytuacjach nagłych ochrona dziecka jest priorytetem.

2) Współpraca z opiekunami dziecka: Po dokonaniu zgłoszenia należy skontaktować się z opiekunami dziecka, o ile nie są oni podejrzewani o krzywdzenie dziecka. Ważne jest jednak, aby zrobić to ostrożnie, w sposób nieeskalujący sytuacji.

§ 4.Procedura postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia:

1) Rozmowa z pokrzywdzonym: W przypadku potwierdzenia krzywdzenia, gdy nie
istnieje bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia dziecka, należy przeprowadzić
rozmowę z małoletnim i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o
zdarzeniu i o sytuacji osobistej małoletniego, w szczególności z jego opiekunami.
Ustalenia należy spisać w karcie incydentu.

2) Spotkanie z opiekunami małoletniego: Należy zorganizować spotkanie z opiekunami małoletniego, którym przekazuje się informacje o zdarzeniu, chyba że istnieje podejrzenie, iż opiekunowie są osobami krzywdzącymi.

3) Podejrzenie popełnienia przestępstwa: W przypadku uzasadnionego podejrzenia
popełnienia przestępstwa względem małoletniego Koordynator sporządza
zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa do właściwej miejscowo policji lub prokuratury.

4) Poinformowanie sądu: W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunami wynika, że nie są oni zainteresowani pomocą małoletniemu, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, należy rozważyć możliwość złożenia zawiadomienie do prokuratury lub policji, lub sporządzić wniosek o wgląd w sytuację rodziny do właściwego sądu rejonowego wydziału rodzinnego i nieletnich.

5) Krzywdzenie przez rodziców: W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez
rodziców należy złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do
prokuratury / policji lub wniosek o wygląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego
wydziału rodzinnego i nieletnich. Dalszy tok postepowania leży w kompetencjach
organów wskazanych w zdaniu poprzedzającym.

6) Zaniedbywanie dziecka: W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że
rodzic zaniedbuje potrzeby psychofizyczne małoletniego lub rodzina jest niewydolna
wychowawczo, stosuje przemoc wobec małoletniego, należy zawiadomić Ośrodek
Pomocy Społecznej o potrzebie pomocy rodzinie.

§ 5.Krzywdzenie przez pracownika lub współpracownika:

1) Działania zapobiegawcze: W przypadku zgłoszenia krzywdzenia małoletniego przez Nauczyciela, należy podjąć działania zapobiegawcze, w szczególności odsunąć
pracownika od wszelkich form kontaktu z małoletnimi (nie tylko pokrzywdzonym) do
czasu wyjaśnienia sprawy.

2) Poważne naruszenie: W sytuacji, gdy naruszenie dobra małoletniego jest znaczne,
należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się
krzywdzenia lub zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby.

3) Podmiot współpracujący: Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia, nie jest
bezpośrednio zatrudniona przez Placówkę lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy
zarekomendować zakaz wstępu tej osoby do Fundacji , a w razie potrzeby rozwiązać
umowę z podmiotem współpracującym.

§ 6.Wsparcie dla dziecka i izolacja

1) Kluczowe jest zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa poprzez izolację od
potencjalnego sprawcy.

2) Należy natychmiast odsunąć osobę podejrzaną o krzywdzenie od innych małoletnich.

§ 7.Dokumentacja i raportowanie

1) Sporządzenie raportu: Po zakończeniu interwencji, Koordynator sporządza
szczegółowy raport z opisem podjętych kroków, które powinny być zgodne z
obowiązującymi przepisami i wewnętrznymi procedurami Fundacji

2) Monitorowanie sytuacji: Po podjęciu interwencji ważne jest monitorowanie sytuacji dziecka, aby upewnić się, że nie doszło do ponownych przypadków krzywdzenia. W razie potrzeby interwencje mogą być ponownie podjęte.

3) Rejestr incydentów: W każdej Placówce Koordynator prowadzi rejestr incydentów, w którym ewidencjonowane są wszelkie zdarzenia krzywdzenia małoletniego i
przeprowadzone działania.

Rozdział VII. Przegląd i aktualizacja standardów ochrony małoletnich oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu Fundacji Natural Sound do stosowania standardów

Przegląd i aktualizacja standardów ochrony małoletnich to proces, który ma na celu zapewnienie, że zasady ochrony dzieci są aktualne i skutecznie chronią ich dobrostan w zmieniających się warunkach społecznych i prawnych.

§ 1.Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich.

1) Osoba odpowiedzialna: W każdej Placówce wyznacza się Koordynatora jako osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.

2) Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej:

● monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na ich naruszenie oraz koordynacja
zmian w Standardach,
● przeprowadzanie wśród Nauczycieli ankiet w zakresie efektywności Standardów
Ochrony Małoletnich, które mogą dostarczyć cennych informacji na temat
praktyczności i adekwatności obowiązujących zasad. Dokonując monitoringu
Standardów Ochrony Małoletnich, można przeprowadzić ankiety wśród uczniów.
● po przeprowadzonej ankiecie opracowywanie wypełnionych ankiety oraz sporządzanie
z nich raportu.
● prowadzenie rejestru incydentów
● podejmowanie decyzji i zawiadamianie odpowiednich organów – sądu rodzinnego,
prokuratury, policji, ośrodków pomocy społecznej
● przeprowadzanie przeglądu Standardów Ochrony Małoletnich

§ 2.Regularny przegląd standardów i ocena efektywności standardów

1) Cykliczność przeglądów: Standardy Ochrony Małoletnich poddawane są regularnym przeglądom nie rzadziej niż co dwa lata. Przeglądy powinny być przeprowadzane częściej, jeśli wystąpią istotne zmiany w przepisach prawnych lub nowe wytyczne dotyczące ochrony dzieci.

2) Ocena efektywności standardów: Przegląd standardów powinien uwzględniać
analizę wszelkich incydentów związanych z krzywdzeniem małoletnich, które miały
miejsce w danej Placówce. Na podstawie tych danych można ocenić, czy
obowiązujące standardy są skuteczne i czy wymagają modyfikacji.

§ 3.Aktualizacja standardów

1) Wprowadzanie zmian: Jeśli przegląd wykazał potrzebę modyfikacji standardów, należy opracować nowe wytyczne, które będą bardziej adekwatne do aktualnych potrzeb. Proces ten może obejmować konsultacje z ekspertami.

2) Zgodność z przepisami: Aktualizacja standardów musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa krajowego oraz międzynarodowego dotyczącego ochrony dzieci. Ważne jest, aby standardy były spójne z najnowszymi regulacjami i wytycznymi instytucji nadzorujących.

§ 4.Przygotowanie nauczycieli i innych pracowników

1) Szkolenia i warsztaty: Po wprowadzeniu nowych Standardów Ochrony Małoletnich konieczne jest przeprowadzenie szkoleń dla wszystkich Nauczycieli, którzy będą odpowiedzialni za ich stosowanie. Szkolenia te powinny obejmować praktyczne aspekty wdrażania nowych zasad oraz omówienie zmian w stosunku do poprzednich wersji Standardów Ochrony Małoletnich.

2) Informowanie społeczności: Placówka informuje opiekunów oraz dzieci o
wprowadzonych zmianach. Może to obejmować spotkania informacyjne, ulotki czy
aktualizacje na stronach internetowych.

§ 5.Zapewnienie wsparcia dla Nauczycieli

1) Dostęp do zasobów: Placówka powinna zapewnić Nauczycielom dostęp do wszelkich zasobów niezbędnych do efektywnego stosowania nowych Standardów Ochrony Małoletnich, takich jak np. materiały szkoleniowe, konsultacje z ekspertami.

2) Wsparcie psychologiczne: W przypadkach, gdy Nauczyciele muszą interweniować w sytuacjach trudnych, powinni mieć zapewnione wsparcie psychologiczne oraz
możliwość omówienia swoich działań w zespole, co może pomóc w lepszym radzeniu
sobie z wyzwaniami związanymi z ochroną małoletnich.

Rozdział VIII. Zasady udostępniania rodzicom i uczniom standardów do
zapoznania się z nimi i ich stosowania

1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Standardy Ochrony Małoletnich są dokumentem ogólnodostępnym dla Nauczycieli Fundacji, uczniów oraz ich opiekunów.
3. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej Fundacji i wywieszony w widocznym miejscu w Placówce.
4. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z Nauczycielami w danym roku szkolnym (chyba, że ulegnie zmianie, wówczas omawiany jest również na pierwszym z zebrań odbywającym się po wprowadzeniu zmian).

Rozdział IX Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych
lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

§ 1.Sposób dokumentowania incydentów

1) Opis incydentu: Każde zgłoszenie powinno być szczegółowo opisane, obejmując
wszystkie istotne informacje, takie jak data i miejsce zdarzenia, osoby zaangażowane,
charakter incydentu oraz wszelkie podjęte działania. Dokumentacja powinna być
precyzyjna, obiektywna i pozbawiona subiektywnych ocen.

2) Świadkowie i dowody: Wszelkie oświadczenia świadków, jak również dowody
rzeczowe (np. fotografie, nagrania) powinny być załączone do raportu. Dokumenty te
powinny być zebrane w sposób zapewniający ich autentyczność i integralność.

3) Rejestry incydentów: Wszystkie zgłoszenia powinny być zarejestrowane w rejestrze incydentów, który umożliwia łatwe śledzenie postępu w ich obsłudze oraz przeglądanie historii zgłoszeń.

§ 2.Zasady przechowywania dokumentacji

1) Bezpieczeństwo i ochrona danych

Ograniczony dostęp: Dokumenty związane z incydentami powinny być
przechowywane w sposób zabezpieczony, z dostępem ograniczonym tylko do upoważnionych osób. Dokumenty elektroniczne powinny być chronione hasłami i przechowywane na zabezpieczonych serwerach.

Poufność: Informacje dotyczące incydentów muszą być traktowane jako poufne. Należy dbać o ochronę danych osobowych wszystkich zaangażowanych stron, w tym ofiar, sprawców, świadków oraz osób zgłaszających.

2) Czas przechowywania dokumentów

Okres przechowywania: Dokumenty związane z incydentami powinny być
przechowywane zgodnie z przepisami prawa.

Bezpieczne niszczenie: Po upływie okresu przechowywania, dokumenty powinny być bezpiecznie zniszczone. Dokumenty papierowe należy niszczyć za pomocą profesjonalnych niszczarek, natomiast dokumenty elektroniczne powinny być trwale usunięte z nośników.